Szerző:
Bánóczy Zoltán

Zanza:


AJAX helyett CIF
Bánóczy Zoltán - 2007.05.14. 20:25

Azaz CélIrányos Fejlesztés.

Azt hinné az ember, hogy a flashsite-divat elmúltával tanult az emberiség az internetes csillivillizálásból. Hát nem: új ékszert talált magának.

Dőlnek csőstül az állítólag hipermodern, ám valójában használhatatlan ún. AJAXos weboldalak. Használhatatlanok, mert felrúgják (jó szándékkal ugyan) az évek alatt kialakult vizuális standrardokat, "megtanultatják magukat" a userrel.

Nincs az AJAXszal semmi baj, csupán mértékletesség kéretik a használatakor.

Nem kell új vizuális standardokat feltalálni:
1. Egy kattintás – egy oldal,
2. a link pedig kék és aláhúzott.

Azért szükséges e fenti két szikár állítás, hogy ne lehessen betartani – ám megvalósításukra mindig és minden határon túl törekedni kell. Talán nem túlzok, hogyha azt álllítom, hogy az elmúlt 6-8 év (nemcsak hazai) internet-fejlődésének a fenti két alap-használati standardja alakult ki, bármennyire trivialitásnak hangozzék is. Sok-sok user sok-sok évi tapasztalata van benne, becsüljük meg – használjuk tehát.

Az e stadardokat keményen felrúgó siteok (legyen az DHTML-es, FLASH-es vagy AJAX-os) lesznek a használhatatlan siteok.

Akik pedig csak olyan helyen és csak olyan funkcióra használják e technológiákat, amit legalább a userek 60%-a igényelne, azok a usabilityben és user experience-ben emelnek egy jókorát website-jukon.

Hasznos tehát alap-HTMLben gondolkodni, annak a feature-ei már rögzültek a userek fejében.


A bejegyzés trackback címe:

https://seo.blog.hu/api/trackback/id/tr2975846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

horvath_jano 2007.05.15. 11:56:35

Link az ami linknek látszik.
Nielsen "kéklinkes" megállapítása mára részben érvényét vesztette, mert a rengeteg létrejött weboldalon mindenféle színű linkkel találkozhat a felhasználó. A lényeg az, hogy ami kattintható, vagy tágabb értelemben interakciós elem, arról ez derüljön ki.

Az egy kattintás egy oldal séma a böngészők alapműködésének egy kényszerítő körülménye. Régebben is voltak olyan feladatok amikor ezt jó lett volna kikerülni. Erre ad lehetőséget az AJAX, ami a teljes lapváltás nélkül tud a szervertől új információt lekérni.
Én a mikor kell új oldal kérdést az URL-hez kötném. Akkor kell valamit új oldalra tenni, amikor arra egy saját URL-lel hivatkozni akarunk.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2007.05.15. 15:04:18

Igen, "link az, ami linknek látszik", azaz amit linknek szeretnénk láttatni, azt lehetőség szerint öltöztessük kékbe és aláhúzottba. Mégha sokan használnak más színt is hozzá, a júzerek legnagyobb részének a "link az kék és aláhúzott".

Amit fentebb mondani akartam, az az, hogy használjuk bátran a vizuális standardokat, ne találjunk ki újakat.

GA-val kimért tény, hogy a kék szín és az aláhúzás +15-15%-ot dob átlagban egy-egy link CTR-jén, tehát csak akkor indokolatlan a használatuk, ha az adott link olyan pozícióban van, ami bőven override-olja a kék-aláhúzott kombót.

Kazi (törölt) · http://redmond.blog.hu/ 2007.05.16. 08:38:58

"ami bőven override-olja a kék-aláhúzott kombót"

Használjuk bátran a magyar nyelvet is.

user 2007.08.12. 23:35:16

Eléggé egy rugóra jár az agyunk, de sok esetben nem tartom megvalósíthatónak amit írsz.
Szerintem célcsoport függő, hogy milyen oldalt kell csinálni. Vannak, akiknek az alap is sok, és vannak, akinek a legvadabb is kevés.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2007.08.13. 07:54:13

Nem célcsoport-, hanem feladatfüggő.

Olyan szignifikánsan különböző célcsoportok nem nagyon vannak, hogy külön kelljen tervezni nekik. Talán a gyengénlátók az egyetlen.

user 2007.08.13. 21:54:04

De amikor nekiállsz egy oldalnak, akkor nem az első kérdések egyike, hogy kinek szánják az oldalt? Fiataloknak? Sportolóknak? Üzletembereknek? Nőknek? Férfiaknak? Műszaki beállítottságúaknak?

Szerintem ezek célcsoportok, és a feladat az, hogy adott célcsoportot leginkább kiszolgáló oldal készüljön.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2007.08.14. 07:43:13

Nem, ilyet nem kérdezek; általában csak bullshit lehet rá a válasz.

Ilyen tiszta célcsoportok nem léteznek, vagy ha igen, akkor az egy baromira marginális site, napi kevés/párszázas látogatottsággal.

Ahogy fentebb is írom, maximum a céltevékenység határozza meg tervezést: pl.: tranakciós siteot nem úgy csinál az ember, mint tartalomszolgáltatót.

Végoldalt (tartalmi) másképp, mint kifejezetten navigációst (listázó).

Tervezésbeli eltérések egy-egy műfajon belül és nagyon enyhén csak egyes nációknál lehetnek (pl.: az amerikai user 3-szor annyira szereti (kattintja) a meleg színű kerek buttont, mint a közép-európai).
süti beállítások módosítása