Szerző:
Bánóczy Zoltán

Zanza:


A SEO mint szervezeti kérdés
Bánóczy Zoltán - 2010.10.04. 06:00

Egyre kurrensebb kompetencia a keresőoptimalizálás. Szervezeti és üzleti oldaláról ritkán szokták közelíteni, ezt próbálom kiegyenlíteni most. A SEO technikájánál-technológiájánál talán fontosabb az azzal kapcsolatos munkaszervezés, a SEO-tanácsadó tartása, a keresőoptimalizálás mint üzleti tevéneység megítélése, cégszerű működtetése. Három dimenzióját próbálom felrajzolni ennek.



1. A MEGFELELŐ EMBER

A SEO is kitermelte a saját ligáit. Kombinációs készség, kitartás és tapasztalat sorolja be a mezőnyt. A fő kérdés az, hogy egy-egy szolgáltatás mennyire játszik erős pályán, mennyire engedheti meg magának, hogy hozzá már csak azok a látogató-, és ami még fontosabb: konverziómorzsák hulljanak le, amelyek valamiért leestek az keresőoptimalizáltságilag vezető(k) asztaláról.

Az sem biztos, hogy minden feladathoz a legjobbak közül kell válogatni, ám a legnehezebb és üzletileg legtermékenyebb pályákon komoly invesztíció nélkül komoly sikert elérni és azt megtartani lehetetlen.

A legjobb SEO tanácsadók olyan tudást és szemléletmódot építenek bele a rendszerekbe, mely ún. game-changing helyzetet állítanak elő. Tendenciákat, helyzeteket fordítanak meg, vastag nyereségességet állítanak elő. Néhol nem túlzás azt állítani, hogy tevékenységükön áll vagy bukik egy nagyobb webes szolgáltatás sikeressége. A gyakorlott keresőoptimalizálási tanácsadók ezzel tisztában lévén szolgáltatásukat az általa behozható anyagi nyereség függvényében kínálják.



2. MEGFELELŐ BEKAPCSOLÁS A SZERVEZETBE


Olyan tanácsadót, akibe nem tudunk 99%-nyi bizalmat helyezni, ne foglalkoztassunk. Bizalomhiányos környezetben a keresőoptimalizálási tanácsok belső elfogadottsága olyan mélyre süllyed, hogy még a legjobbak sem tudnak komoly sikereket elérni, hiszen javaslataik fiókban végzik.

A külsős SEO tanácsadó bekapcsolási pontja és foglalkoztatási vonala projekttől, cégformától és célrendszertől függ. Léteznek olyan célok és szervezetek, ahol a SEO-k is hierarchiába szervezettek (nagyon tapasztalt, nehézsúlyú SEO-s irányítja több operatív kollégáját) és szakmailag kiválóan irányított csapatként dolgoznak egy célért.

A leggyakoribb az egyetlen SEO-t foglalkoztató konstrukció, ahol szervezetfejlesztési kérdés az, hogy az a döntéshozatali mechanizmusba hol építhető be a legjobban a tanácsadó. Sok érvvel opponálható, de az empirikus tapasztalások azt mutatják, hogy a SEO-tanácsadó annál jobb helyen van, minél felsőbb szintjén csatlakozik be a hierarchiának és minél korábbi pillanatában egy induló projektnek.

A megfelelő tanácsadó kiválasztása és integrálása tehát különösen fontos, tekintve hogy együttműködésük optimális esetben hosszú ideig fog tartani.



3. MEGFELELŐ IDEIG TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS

Gyakori nézet, hogy a SEO, mint tudás eltanulható, ezért elegendő egy rövid ideig az ilyesfajta szakember foglalkoztatása. A legeredményesebb tanácsadók azonban nem elsősorban tudásukkal, hanem szemléletmódjukkal, helyzetértékelésükkel érik el sikereiket. A technikai tudás átadható-megtanulható, de a tapasztalatból táplálkozó szemléletmód nem.

Egy szolgáltatás minimális bevezetési ciklusa során is nagyon sok olyan keresőoptimalizálást érintő döntést kell meghozni, mely megfelelően kigyúrt kompetencia hiányában a versenytársaknak teremt kiugrási lehetőséget (vö.: elszabás történik). A jó SEO az elszabásmentességnél azonban jóval több.

A jó SEO folyamatos termékfejlesztést jelent, folyamatos nyomás alatt tartását a versenytársaknak, az enyhén mozgó célpontok lekövetését. Egyetlen keresőoptimalizálási javaslatsor végrehajtása soha sem képes előállítani a kívánatos állapotot, komoly eredmények eléréséhez sok-sok hónapra van szükség.

 

Az így elért pozíciók és a SEO-tanácsadó megtartása azonban még komolyabb szükségszerűség.


Ez az írás a
SUPERSEO 2011 szakkonferencia egyik leendő előadásának a rövid vázlata. A konferencia és az előadó a @superseo_conf és a @banoczy címeken követhető Twitteren.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://seo.blog.hu/api/trackback/id/tr792340315
süti beállítások módosítása