Szerző:
Bánóczy Zoltán

Zanza:


Google-találatok: kézivezérléssel?
Bánóczy Zoltán - 2006.12.09. 13:57

Ámon Tamás vetette fel a témát: mennyire is „naturálisak” vagy „manuálisak” a Google találatai, azaz mennyit nyúlnak bele Palo Altoban kézzel az adatbázisba, illetve mennyire hagyják „természetesen”, azaz standard protokollok, algoritmusok alapján összeállni a találati listákat?

Legjobban ők tudják: ha kézzel bele kell nyúlni, akkor az algoritmus még unfrankó. Önmagában ez természetesen nem zárja ki a kézi beavatkozást, de a meglátásom az, hogy ez csupán a büntetésekre vontatkozik, azaz szikáran fogalmazva csupán lefele tudják-akarják egy-egy site helyezését befolyásolni.

További ok, amiért a manuális belenyúlás ha nem is lehetetlen, de merész volna: emberi erőforrással egyelőre lefedhetetlennek tűnik a web növekedésének, változásának nyomon követése. Amíg annak csupán egy apró szelete fedhető le, addig az alapprobléma nem korrektül megoldatott, hanem megkerültetett.

Abból, hogy a Google-béli kitiltás csak ritkán és a kifejezetten egyértelmű esetekben automatikus (nagyrészt manuális) arra következtetek, hogy a Google etekintetben az „inkább 100 bűnös szabadlábon, mint egyetlen ártatlan elítélve”-elvet követi. Ez valahol analóg azzal a jogfelfogással, hogy „a törvényeket nem a bűnösök ellen, hanem a tisztességesek védelmében hozzuk”. Fontos különbség.

Ha felfele kellene ugyanis egy-egy site rankingját módosítaniuk, az a saját alapkoncepciójuk felülírását jelentené, melynek lényege, hogy azt, hogy „mi a jó”, nem egyvalaki, hanem a sokaság en bloc dönti el úgy, hogy linkel rá.

E koncepció az új szereplők-szolgáltatások-websiteok megjelenésénél áll csak gyenge lábakon, de ezt ahogy érzem megoldották úgy, hogy az új versenyzőket az első pár hétben jobban és feljebb rankolják, mint amit a valódi státusza-beágyazottsága indokolna. (Nota bene: Induló siteoknál ebből következően van egy nagy lehetőség a bevágódásra az első 1-2 hónapban. Kőkemény SEO-felütés induláskor a site egész életpályáját meghatározhatja. Aki ezt a kezdetek kezdetén elmulasztja, később sokkal nehezebb dolga lesz.)

Egyetlen „manualitás” képzelhető csupán el – számomra az is nehezen -, hogy bevezetjük a kitüntetett site fogalmát. Na nem úgy, hogy azt feljebb rankoljuk, hanem elfogadjuk egyfajta primus inter paresnek, mint pl. a DMOZ-val teszik-tették. Van egy fogadásom, hogy a Wikipedia fogja átvenni (talán vette át?) ezt a pozíciót, hiszen az az elképesztő emberi szerkesztői erőforrás, ami a DMOZ-t felrepítette, ma már a Wikinél van jelen, ráadásul jóval nagyobb nagyságrendben.


A bejegyzés trackback címe:

https://seo.blog.hu/api/trackback/id/tr7321812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bártházi András · http://barthazi.hu 2006.12.09. 17:55:25

Én kétkednék. Nem azért, mert úgy gondolom, hogy a Google valóban kiemelne oldalakat - nem tudhatom, hanem mert úgy gondolom, hogy hatékony megoldás lehet - néha. Van pár kiemelt oldal a találatok között például, melyekről fogalmam sincs, hogy mitől emelődtek ki. Keress rá például a TV2 kifejezésre, az egyes aloldalak kiemelt linkjei nem tudom, hogy hogyan kerültek oda. Ez nem bizonyíték arra, hogy manipulálnák a sorrendet, és arra is csak eléggé félig, hogy ezt kézzel csinálták volna. Ha én csinálnék egy ekkora keresőt, mely iránt ekkora az elvárás, akkor bizony én beültetnék oda két-három embert, aki kizárólag azzal foglalkozik, hogy a legkeresettebb oldalaknál korrigáljon - ha kell, és jelezze ezt vissza a technikai kollegák felé, akik utána tudnak hangolni a keresőn magán.

Ami az új szereplők megjelenését illeti, én pont fordítva hallottam/tapasztaltam: egy jó ideg az új domainjeimre nem talált rá a Google, pedig több helyről is be voltak azok linkelve, mert írtak róla. Volt valami olyasmiről is hír valamikor, hogy a Google valami olyan algoritmust szabadalmaztatott le, aminél 1 évnél fiatalabb domainek esetén a tartalom teljesen leminősítődik. Ebben a formában ez persze hülyeség lehet, de nem hiszem, hogy pont a vadi új spammer site-okat szeretné kiemelni a Google, és egy kicsit előrébb sorolni.

A wikipedia beállítása jó ötlet, a DMOZ nagyon a béka segge alatt van mostanában. Milyen infókat nyernél ki belőle?

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.12.09. 18:24:23

Vegyük sorra a kétségeidet:

1. TV2-kifejezésre keresés

Marginális kulcsszó, nem lehet konzekvenciákat levonni a találataiból.

www.google.com/trends?q=tv2%2C+kar%C3%A1csony%2C+t%C3%A9rk%C3%A9p&ctab=0&geo=HU&date=all


2. 2-3 ember a találati minőség figyelésére

Van ott 2-300 fős divízió is erre. De képzelje el mindenki, hány query-vel kellene ott foglalkozni. Beállítani _kézzel_? Mi alapján?

Ez a divízió szerintem csupán az intuícióit jelzi vissza a fejlesztésnek, pl.: sok a blog, túl sok a kereskedősite, ... a találatok között.


3. Új domainek felnyalása

Nem értem a problémádat, valamit nem jól csinálhattál, én még sosem tapasztaltam 3-4-5 napnál hosszabb bekerülést.


4. Site korának figyelembevétele

Én nem olvastam erről, a tapasztalatom nagyon rövid távon mást mutat. Az ezen kívül eső a 12-2=10 hónapban elképzelhetőnek tartom a természetes bizalmatlanságot, a 'leminősítést'.


5. Wikipedia-adatbányászat

Elsősorban adott kulcsszavakhoz kapcsolódó szókészletet.

Linkeket nem feltétlenül.

A lényeg abban van, hogy ennek van a legnagyobb kontrollált szerkesztősége, emberi erőforrása. El kell gondolkozni rajta, mire is lehet használni.

Az említett primus inter pares elvben itt nem hiszek, ha rajtam múlna - ahogy nem múlik -, én nem tüntetnék ki siteokat. Ahhoz túl gyorsan változik a web.

Merras · http://miyazakijun.hu 2006.12.09. 20:29:06

Új domain és site kora:

Én angol nyelvű cikkekben kifejezetten olvastam arról, hogy a domain életkora is beleszámít valamennyire a dolgokba, mégha nyilvánvalóan nem is túl erőteljesen.

Új domain bevezetésénél meg nálam is előfordult az, hogy fél évig bármennyire is relatíve jól csináltam a dolgokat, 0-s PR értékem volt... igaz, bizonyos kifejezésekre ez alatt az időszak alatt is kifejezetten jól szerepelt az oldalam. Aztán eltelt fél év, kaptam egy 5-ös PR értéket, majd egy-két hónap múlva ez lement 4-esre - gondolom, ez volt az az időszak, amikor kicsit felfelé "csalt" a Google az érdekemben.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.12.09. 20:40:54

A PR-váltás a forgalmon is érezhető/mérhető volt?

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2006.12.09. 23:06:12

Ha én keresőt írnék, óvatosan támaszkodnék csak a Wikipediara, legalábbis amíg bárki szerkesztheti...

Bártházi András · http://barthazi.hu 2006.12.10. 10:52:04

1) Nem mondtam, hogy a TV2 erős kulcsszó lenne. Pont ezért érdekes viszont, hogy miért ad vissza speciális formátummal az első találatot. Nem TV2 specifikus, korábban láttam már több termék esetében is az ilyet - egyszerűen nem értem ezt a jelenséget.

2) Nyilván erősen alulbecsültem a 2-3 fővel. Érzésem szerint azonban 2-3 fő is eredményesen tud dolgozni azon, hogy a TOP 1000 keresés hatákonyabb, szebb legyen. Ha valami hibádzik, jelezni azt a fejlesztők felé (módosítsatok a súlyokon), vagy adott esetben kicsit igazítani a PageRanken. 300 fő a TOP 10000000 leggyakoribb keresőkifejezéssel meg tud bírkózni, ha 15/fő/nap oldalt lecsekkolnak. Igenis lehet ilyen módon eredményeket elérni. Hogy ez a beleszólás konkrét PageRank módosítással, vagy pedig finomabb módszerrel történik, azt nem tudom, de eléggé hatékony tud lenni, ha akarják.

3-4) Lehet, hogy valamit rosszul csináltam, de mindenhol, rákeresve a kifejezésre, mindenhol azt írják, hogy rövidtávon erősen leminősít a Google. Hosszútávon nem észleltem ugrándozást a PageRankben. Ha te mégis, szerintem egyszerűen arról lehet szó, hogy az általad mért weblapoknál sokan és gyorsan hivatkoztak az adott domainre, majd egy idő után nem volt új, friss hivatkozás, és visszaesett. Én konkrétan a webizen.hu és miner.hu domaineket néztem, és ezeknél folyamatos új hivatkozások vannak. Viszont induláskor alig-alig akart megjelenni a Google találatok között tartalom (főként a webizen kifejezésre), most már ez sokkal jobb, a google.com-ot illetően is.

Bártházi András · http://barthazi.hu 2006.12.10. 10:54:10

Az 1)-es pontnál: Rákeresve a [Google "Domain Age"] kifejezésre. Sikerült kacsacsőrök közé tennem, ezért nem látszik.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.12.10. 11:11:20

1. Ja, most már értem mire gondolsz. A TV2 esetében amiket linkeket látsz alatta, azok a "legerosebb" oldalai egy-egy sitenak, praktikusan a leglinkeltebbek - altalaban header, footerbol nehez ezt megcsinalni.

2. A pagerankhez sosem nyulnak, ha valami, az aztan tenyleg natural.

Ez 15oldal/fő/nap hogy jött ki? :) Nincsen ám, csak 3-4 napjuk az indexenkénti bétatesztre. A komoly kézivezérlés legendája általában a kezdő SEO-k között népszerű.

3. Rövidtávon felfele minősít, ezt tartom. Ennek azonban az indexbe-bekerüléshez nincsen köze. Az _új_ adatnál nincsen semmi sem értékesebb.

A linkek és úgy általában változás követése helyes észrevétel. Az említett jelenséget azonban nekem úgy tűnik nem az adott link kora, hanem az azt szerepeltető oldal lecsúszása okozza.

--

A PageRankot pedig nem kell túl komolyan venni egy-egy oldal tekintében: baromi egyszerű lenne a rendszer, ha csak aszerint kellene a találatok sorba állítani.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.12.10. 11:22:19

Az 1-eshez még valami: hogy így kibontsa egy-egy site legerősebb oldalait, a címlapnak legalább 6-os PR-jének kell lennie.

fotofabrik 2006.12.10. 13:37:37

most az lenne a kérdés, hogy vajon manipulálják-e a sorrendet?
tudtommal ez ellenkezne a Google-filozófiával, elég csak a legegyszerűbb linket elolvasni a témában: www.google.com/technology/

offtopik, de "seo":
deanhunt.com/bizzare-google-request/ :)))

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.12.10. 13:44:53

ez a deanhunt.com ez nagyon erős, nagyon király

Merras · http://miyazakijun.hu 2006.12.10. 13:47:21

" A PR-váltás a forgalmon is érezhető/mérhető volt?"

Nem, nem volt nagyon érezhető. Kezdeti időszakban értelemszerűen kevesebb volt a látogatónk, de ez szvsz PR-től függetlenül volt alacsonyabb, mint a normális, és pár hét alatt helyrejött a dolog. Az olvasóknak meg kellett szokniuk az új domaint, az új rendszert, stb.

Nomeg persze az első időszakban eléggé vacak volt a google-ből érkező találatok száma, de új domain + URL készlet esetén ez sem túl meglepő. Pár hét alatt beindexelte, aztán ahogy növekedett az új tartalom mennyisége, úgy növekedett a találatok száma is.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.12.10. 13:51:13

"Pár hét alatt beindexelte, aztán ahogy növekedett az új tartalom mennyisége, úgy növekedett a találatok száma is."

Ez kérem a korrekt út, ez a "fenntartható keresőmarketing".

seo.blog.hu/2006/11/24/korrekt_keresomarketing

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.12.10. 13:54:16

+

Az átállásoknál mindig van egy kis tranziens-időszak. Jó SEO-stratégiával ezt csak minimalizálni lehet, teljesen eltüntetni nem - nekem legalábbis még sosem sikerült. :(