Szerző:
Bánóczy Zoltán

Zanza:


SEO Magyarországon, 2010-ben
Bánóczy Zoltán - 2009.12.20. 18:18

Sokmindenben változott nemhogy 2002-höz, de 2008 elejéhez képest is. Nehezebb, kockázatosabb, összetettebb lett a SEO. A piaci szereplők minden szektorban komoly organikus (SEO) pozíciókat foglaltak, melyek esetleges megtámadása, elszívása nagyságrenddel nehezebb és összetettebb, mint akár 2 éve volt.

Ha valaki ma indul egy új szolgáltatással egy SEO-orientált területen, nagyon-nagyon pöngének kell lennie ahhoz, hogy másfél év alatt fel tudja magát tornászni a középmezőny tetejére. Az új szereplő jellemzően arra a pillanatra várhat, amikor az adott szektorban vezető szolgáltatás SEO-ilag meggyengül, meginog.

A rossz technológiai döntések miatt organikusan labilissá vált weboldal már rövidtávon is vissza képes süllyedni a középmezőnybe. Erre láthattunk pár példát jópár területen; jó ütemérzékű középmezőnyösök cserélték meg organikus látogatottságukat a piacvezetővel. Hogy a nagyságrend érezhető legyen: havi sokszázezer látogató tét, sokszázezer nagyon jó ’minőségű’ látogató.

Hogy csak saját praxisomból mondjak a találati listákon is jól érzékelhető példákat: az egy dizájnváltási projekt keretében elhasalt vendegvaro.hu pozícióit át vette az iranymagyarorszag.hu, és meg merném kockáztatni, hogy az Árukereső organikus forgalma is megcsappant (elsősorban a longtail), amióta a keresőoptimalizálás meglehetősen agresszív útjára léptek - a látogatókat örökölték a többiek: elsősorban az Olcsóbbat.hu és Kirakat.hu.

Az új szereplőnek tisztában kell vele vennie, hogy nagyon komoly egyedi (tartalmi és anyagi) teljesítmény nélkül nem lehet reálisan megcélozni a találati listák tetejét. Nyilvános adatbázisok és tartalmak újrapublikálása sem morálisan és tartalmilag nem elegendő alátámasztás ehhez.

Az elmúlt 3 évben egy komoly rétege alakult ki a kontent-recyclereknek, republishereknek, rss-mágusoknak. Azoknak a Google-ből komoly forgalomra pályázó weboldalaknak, melyek komolyabb hozzáadott érték nélkül pulblikálják úrja mások írásait, tartalmait. Ők azok, akik többet szeretnének kivenni a Google-ből, mint amennyit adnak neki.

Nincs más út, mint a teljesítmény útja: sokat adni, sokat kivenni.


A bejegyzés trackback címe:

https://seo.blog.hu/api/trackback/id/tr611611376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.12.20. 21:18:53

Egy vonatkozó vetület, hogy a Google sok vállalkozás alól kihúzza a talajt azzal, hogy a keresési eredményeibe integrál kapcsolódó találatokat.

Pl. az Aranyoldalak tartalmi behúzása a találatokba térképpel megtámogatva sok térképező oldalnak betett

Vagyis a konkurencián kívül még arra is figyelni kell, hogy olyan területen próbálkozz, ahova a Google nem fog benyomulni a közeljövőben (van ilyen?), mert különben könnyen úgy járhatsz, hogy a befektetett pénzed/időd odalesz, amikor a net kapuőre ingyen elkezdi osztogatni ugyanazt a szolgáltatást.

norderik 2009.12.20. 22:15:28

A lap.hu átalakulás is remek példa az elhasalásra. Hullanak ki a találati listából az oldalaik. Első helyekből a hulladék oldalak közé kerülnek bőven tízen felülre.

A vendegvaro.hu ehhez képest piskóta.

emerikusz · http://cylex.blog.hu 2009.12.20. 22:22:45

@agyvihar: Aznap amikor a Helyi Vállalkozások Központja megjelent Magyarországon jelentősen visszaestek bevételeink. Érdekes, hogy céginformációkat nem csak az aranyoldalak.hu-ról vesz - egy cég véletlenül rossz utcán volt nálunk feltüntetve és átvette a google is a rossz adatot. Most nézem és egy másik, szintén rossz cím van fogalmam sincs honnan. Egyszóval nem minden tökéletes amit a google csinál, van hely másnak is...

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.12.20. 22:54:46

@emerikusz: mivel az aranyoldalak a szerződött partnerük, ezért gondolom csak akkor vesznek át mástól infót, ha az aranyoldalakon nincs meg az adat

De a térképes dolog csak példa volt. A lényeg az, hogy ha a google beintegrál a találataiba infókat, és ezeket a találati lista tetejére teszi, akkor jó eséllyel kevesebb kattintás fog jutni a lista többi részére.

Vagyis itt a weboldalkészítők egy olyan konkurrenciával szembesülnek, aki a saját dolgait magától értetődően tudja az első helyre pakolni. Ez azért kicsit betesz a hosszabb távú tervezésnek, mert nem lehet előre tudni, hogy milyen területen fog legközelebb megjelenni a google.

pannonfunk 2009.12.20. 23:24:15

Mi az a SEO? Bocs a tudatlanságomért...

tabanyi 2009.12.20. 23:48:44

@pannonfunk: Trükkös emberek megpróbálják becsapni a keresőmotorok (elsősorban google) algoritmusát, hogy egy adott keresési kifejezésre a valóban releváns találatok helyett az ő oldalaikat tegye előre.

mr.guargumi 2009.12.21. 00:01:00

@pannonfunk: egy túlságosan nagyra nőtt e-lufi, ami remélhetőleg hamarosan kipukkad (nem fog).

szekerkaa · https://twitter.com/szekerka 2009.12.21. 05:03:06

@pannonfunk: A SEO fiam munka. Sok türelemmel és sok alázattal végzett szájtmenedzsment. Nem kódbrigantizmus és fékeveszett linkcseremánia.
De kérdezd Bánót.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 07:09:56

@norderik: mivel a lap.hu-val is dolgzom és a titokvédelmi határokat még feszegetni sem óhajtom, annyit jegyeznék csak meg halkan, hogy erős tévedésben vagy. :)

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 07:15:50

@mr.guargumi, @pannonfunk, @tabanyi:

Az általatok definiált és általam is véleményesnek tartott tevékenység létezik, de értelmes ember abban vesz részt.

A SEO ezen ága, melyet jogosan rugdostok, kihalófélben lévő dolog: 2008-ban még működött, ma már nem.

max_headroom 2009.12.21. 07:51:08

"Nyilvános adatbázisok és tartalmak újrapublikálása sem morálisan és tartalmilag nem elegendő alátámasztás ehhez."

Helyesen magyarul: "Nyilvános adatbázisok és tartalmak újrapublikálása sem morálisan sem tartalmilag nem elegendő alátámasztás ehhez."

Egyébként egyetértek.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.12.21. 08:51:30

Először is örüljünk, hogy Magyarországon vagyunk, mert külföldön ennél sokkal erősebb piaccal kellene harcolni, illetve egy 10 milliós piacra is 10 hely va az els oldalon meg egy 40-50 milliósra is, tehát itthon még szerencsésebb a helyzet.

Az is tisztán látszik ugyanakkor, hogy a "válságban" ez az a fajta "hirdetés" ami megy, és amibe megéri beleinvesztálni, mert többszörösen és hosszútávon visszahozza az árát, ez egyszerűen tapasztalat.

Azonban azt nagyon sokan elfelejtik, hogy invesztálni kell bele. Ez egy befektetés... elvetem a gabonát, és nem lehet másnap aratni! Végog kell várni egy egyre hosszabb folyamatot... a dolgokat nem lehet siettetni.

A vállalkozások fejében kell eldönten 2010-ben, hogy a SEO jó és be kell rá fektetni, senkinek sem késő még és bizonyos esetben minimális változtatás is jótékony tud lenni, de az igazi sikerhez vezető út itt is rögös.

LegjobbVagyok · http://legjobbvagyok.hu 2009.12.21. 09:10:46

Nekünk teljesen önerőből, amatőr eszközökkel is sikerült bekerülni a 15-be a legrelevánsabb kulcsszavakra, alig pár hónap alatt. Kicsit túl van misztifikálva ez az egész. Bár elismerem, a fogásokat a nagyoktól tanultuk el, nélkülük mi sem tudnánk, mi is az a SEO...:)

norderik 2009.12.21. 09:13:30

@bano: Hát barátom. Akkor ezt jól elrontottad.

Hol is van a fülbevaló.lap.hu ???
http://www.google.hu/#hl=hu&q=fülbevaló

Nem csak simán hátul van. Ez egész komoly Google penalty és egyre több lap.hu oldalnál.

A linkgyűjtemények kora amúgy is lejárt.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 09:20:28

@norderik:

Elöljáróban: igazán sokra tartom, hogy külön ehhez a topikhoz regisztráltál egy nicket - véleményed megalapozottsága ebből is jól mérhető.

Másfelől: kiragadott példákkal nem megyünk semmire: www.google.hu/search?&q=kar%E1csony

Tessék csinálni egy korrekt kvantitatív elemzést. Az UV-csekk átvehető a TO-n.

norderik 2009.12.21. 09:37:19

@bano: Ez a pökhendi mód be szokott jönni?

Jól rávetetted magad a témára. Csak nem a tyúkszemedre léptem?

Elkezdhetünk pédákat felhozni mindkét oldalra, de minek? Lehet csak pár száz Penalty-s lap.hu oldal van, de az arányuk egyre nő.

A tendencia számít barátom. Az UV csekket pedig a Google osztogatja nem te.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 09:42:01

Akkor a tendenciára tessék adni egy értékelhető elemzést, mert az állítás így nem több egy vádnál; a tényszerű alátámasztása hiányzik, Bébirépa.

norderik 2009.12.21. 09:58:53

Nehogy már én végezzem el a te munkád.

Nem akarok vádaskodni. Megfigyeltem valamit és leírtam. Hogy te ezt támadásnak veszed a te bajod.
Esetleg hasznosíthatnád is. Már ha az egód engedné.

Látom nem vagyok szívesen látott vendég. Inkább befogom.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 10:06:58

@norderik: nagyon jó a vizuális memóriád, ha ~10.000 lap.hu pozíciót fejből vágod, ez nekem sajnos nem megy, én csak az Analyticsből tudok táplálkozni.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.12.21. 17:42:39

Tudom, hogy nem meghbízható, de Alexa szerint a lap.hu látogatottság csökken.
www.alexa.com/siteinfo/lap.hu#trafficstats

No meg a Google Trends szerint is:
trends.google.com/websites?q=lap.hu&geo=HU&date=all&sort=0

Érdekes.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 17:52:51

@Ernő (WebSEO):

A fenti alexás kivételesen jobban korrelál a valósággal; megkattintottam, nálam ott csökkenésnek nyoma sincs.

Mindig bátor embernek tartottam, aki Alexából, vagy Trendsből akart erős következtetést levonni az organikus látogatottságra.

A Google Trends pedig nem csak ebben az esetben, hanem jó pár másikban is a brandjétől szokatlan minőségű adatsorokat produkál.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.12.21. 20:25:15

@bano: Tudom, hogy ez mind becslés, de ha nem a tied a domain, akkor te milyen eszközt használsz arra, hogy ezt megállapítsd?

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 21:00:52

@Ernő (WebSEO): Az organikus látogatottságra a találati listákból próbálok következtetni. Bizonyos szektorokban (ha van ismert analyticses viszonyítási alap) már érzésre is jól megy, pluszmínusz elégkevéssel.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 21:13:19

LOL, most néztem meg jobban a Google Trendes link grafikonjának skálázását: az ott jelzett napi ~40kVisitor komolytalan, egészen más szférákban mozog a lap.hu, azt hiszem ezzel nem árulok el újdonságot.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.12.21. 22:56:02

@bano: A kérdésemre még nem válaszoltál.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.21. 23:59:48

Melyik kérdésedre nem válaszoltam?

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.12.22. 08:52:58

@bano: Bocs, átugrottam... mert két postod volt, csak az utolsót néztem. Az hol van a Google Trends-ben, hogy 40K visitort mutat a lap.hu oldalakra? Mert én nem találom :(

Longhand · http://longhand.hu 2009.12.22. 13:08:44

@Ernő (WebSEO): be kell légy jelentkezve ahhoz, hogy a számokat is lásd.

Ernő007 · http://www.webseo.hu 2009.12.22. 23:02:21

@Longhand: Ó banyek, általában be vagyok jelentkezve, most éppen nem voltam.
Ha megnézed viszont akkor egymáshoz képest nem olyan rosszak az adatok, ok, hogy az iwiw-en nem 150K látogató van, de vajon, ha 150K az iwiw akkor a lap.hu 40K viszonyítva reális?

trends.google.com/websites?q=iwiw.hu%2C+index.hu%2C+lap.hu%2C+origo.hu&geo=HU&date=all&sort=0

Az mondjuk furcsa, hogy szinte mindennek csökken a látogatottsága :S

Longhand · http://longhand.hu 2009.12.22. 23:50:08

@Ernő (WebSEO):

jönnek az új belépők folyamatosan minden területre és a trends is fals grafikont ad.
Webauditon látsz számokat, onnan jobban kibogozhatod jelen esetben a látogatottságot.

emerikusz · http://cylex.blog.hu 2009.12.28. 20:34:27

kicsit offtopic...
Tipikusan Google számára készült szövegek egy árösszehasonlító oldalon:
"Új vagy használt Óvszer érdekel? Mindkettőt megtalálod az Árukereső oldalán." :)