Nem fogok senkit meglepni: fontos fegyverténye a webnek, hogy minden aktivitás pontosan mérhető (még ha azok mozgatórugói nem is pontosan). Ez mérhetőség azért fontos, mert nem ad teret a szubjektumnak, a szerintemmel kezdődő mondatoknak, az érzelmi érveléseknek. Ha elfogadjuk egy mérésről, hogy az helyes, akkor már esetleg a tényekkel kerülünk szembe, ami – lássuk be – hosszútávon tarthatatlan helyzet.
Az SMO-ból, azaz a különböző socialnek hívott médiákból (iwiw, facebook, twitter, ...) jövő közönség pont olyan, mint a többi. Vagy van mérhető vásárlási hajlandósága, visszatérési hányadosa, vagy nincs. Vagy van szignifikáns volumene, vagy nincs. (Civilek kedvéért: SMO alatt (Social Media Optimization) azt a tevékenységet értjük, amely arra irányul, hogy a socialnek nevezett szolgáltatásokból a legtöbbet hozza ki egy adott megrendelő számára.)
Nálam akkor szokott bebillenni a bullshit-bit, amikor az SMO-s érvelések eljutnak addig, hogy egy-egy site direct, referral, PPC és SEO-jellegű forgalmainak egy része az SMO-ból eredeztethető, csak nem tudjuk kimérni hogy milyen és mekkora része az. A Google Analytics az ilyen dumákat teszi a helyére.
Igaz, az Analytics ilyen látogatói forráskategóriát nem ismer, hogy SMO, de úgy járunk el, mint Virág et. (Őze Lajos) a Tanúban: majd csinálunk.
Első lépésben nincs más teendőnk, mint a definiálni az SMO források körét. Ez ízlés dolga; keményvonalasok a twittert, iwiwet és az igazán hardkór közösségi szájtokat veszik be ebbe a listába, precízebbek a blog.hu-t, a teljességre törekvők az összes nagyobb freemailert, merthogy tulajdonképpen az volna csak igazán a social.
Az eljárás a továbbiakban:
- Ezt a listát 255 leütéses regexpekre vágjuk úgy, hogy a kieszképeléseknek és az össze-OR-ozásnak legyen hely, azaz pl.: „\.blog\.hu|iwiw\.hu|mail\.google\.com”
- A lista méretétől függően kapunk N darab regexpet, amire a céljainknak megfelelő filtereket csinálunk (3. vagy 4.).
- Ha egy külön profilba szeretnénk kifilterezni az ilyen látogatásokat, akkor olyan filtereket gyártunk, ahol a „Customised Field 1” nevezetű mezőt bebillentjük valamilyen értékre, ha a Referral/Campaign Source* az adott regexp-darabnak megfelelő. Miután az Ndb filter végig futott a profilon, ezt követően szükségünk van egy olyan Include filterre, amely a bebillentett Customised Field-et emeli csak be az adott profilba.
- Ha egyszerűen csak összehasonlítani szeretnénk az SMO-forgalom teljesítményét, volumenét az egyéb forgalmi forrásokkal, akkor a regexp-darabokkal nem a Custom-ba dolgozunk, hanem ízlés és szegmentációs célrendszer szerint a User Defined-ba, vagy a Campaign Medium-be.
* Pongyolább, de néha hasznosabb a Campaign Source helyett/melett a Referral mezőből is filtereztetni. Pongyolább, mert nem egyértelműen a visit forrását jelöli, hanem azt a külső URL-t, ahonnan valaki átkattintott bár, de 30 percen (default visitnyi időn) belül máshonnan már egyszer megérkezett. Ez utóbbi érkezési információ kerül a Campaign Source mezőbe, a másodszori érkezéseket csak a Referrallal lehet kimérni, bár ez egy picit megengedőbb kategória, némileg magasabb számok fognak látszani.