Szerző:
Bánóczy Zoltán

Zanza:


A "fogas" grafikon, avagy az SMO és a kenyérlángos
Bánóczy Zoltán - 2010.03.12. 14:55

Életkép, reakció és SMO-s párhuzam következik.[A konferencián] arról beszélt, hogy a közösségépítő szájtokról érkező forgalom nem egyenletes, hanem inkább egy "fogas" grafikonra hasonlít. És hogy ezt el kell fogadni.

[...]

A végére maradt egy comingout is. Straub Elek és Simó György - azt hiszem - először vállalták nyilvánosan, hogy ők állnak a Doransky-féle Peer mögött.
Időpont és helyszín: a 2009-es utószezon első hétvégje, egy apró Balaton-parti subtelepülés kihalt strandja, egyetlen nyitva tartó büfével.

Szereplők: egy középkorú pár és egy fiatal pár két apró gyermekkel.

A kihalt parti büfében fogyasztó kisgyermekes pár felfigyel a büfé felé tartó középkorú párra – ránézésre megállapítható, hogy vitorlással érkeztek. Köszönnek, helyet foglalnak; egy kellemes ebédre készülnek. A vitorlás pár komoly hibát követ el, a legkomolyabbat: foggyilkos kenyérlángost és felismerhetetlen ízvilágú pizzát kérnek.

Ha ott és akkor a középkorú pár férfitagja észreveszi, hogy a településen nyári harmadikgenerációs bennszülöttnek számító férfi keresi a tekintetét, hogy legnagyobb jószándékkal megóvja a gasztrobláztól, esetleg megkérdi, hogy miért ficereg olyan feltűnően, akkor elmondtam volna Straub Eleknek, hogy alás’szolgája, tessék elhinni, én már sokszor megmértem a terméket, nem működik. Bármi mást, de ezeket a tételeket nem megenni.

Megkapta, megmérte, könnyűnek találta, levonta a konzekvenciát, majd meglehetős kulturáltsággal távozott. Nem tudom mennyire vigasztalódott azzal, hogy ’hát ez most nem a fog’ volt, hanem a -híj.

A „fogas” grafikonokkal illetve karakterisztikával az a baj (illetve az benne a legnagyobb nehézség), hogy nem támogatja eléggé a látogatottság tervezhetőségét. Az SMO-s fogakat (nevezzük innentől peak-eknek) nagy hibával lehet csak tervezni, ellentétben az egyéb forgalmi forrástípusokkal.

Ez tehát a karakterisztika kérdése. A másik a fő kérdés a volumen - ez szokott általában a kínos kérdés lenni. Az én benyomásom az, hogy a ritka SMO peak-ek jellemzően még csak meg sem közelítik a más forrású látogatottságok napi nagyságrendjét, azaz 2-3 nagyságrenddel azok alatt maradnak.

A mostani gyerekcipős SMO akkor lehet majd csak legalább korlátozottan is cselekvőképes, ha webanalitikai mérésekkel is pedánsan alátámasztható lesz az eredményessége.


A bejegyzés trackback címe:

https://seo.blog.hu/api/trackback/id/tr951834334

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mire való az SMO? 2010.03.12. 21:44:15

A Bánó a Brandcamp konferencia kapcsán írt arról, hogy mennyire tervezhetetlen a közösségi oldalakból érkező forgalom. Vagyis nem egyenletes forgalmat kapunk, hanem olyat, amiben vannak kisebb-nagyobb csúcsok.Ennek kapcsán jutott eszembe (és le is írta...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2010.03.12. 16:05:20

A fogas grafikon annak a jelenségnek az elnevezése, hogy ha kint vagyunk az Index címlapon, akkor jönnek látogatók, ha meg nem, akkor nem?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.12. 20:19:12

@ern0: az Index címlap nem SMO.
A fogas grafikon pl. az, amikor megírsz valamit a twitteren, és jönnek látogatók. Ha van 500+ követőd, akkor ez már egy érezhető peak lesz.

De az egészben az alapfelvetés a tévedés: az SMO nem forgalomterelésre való alapvetően, az inkább csak egyfajta következmény.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.12. 20:28:48

Ha az SMO nem forgalomterelésre való, akkor csak egy kérdésem van: mi az ami mérhető akkor benne?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.12. 21:00:19

@bano: erre van egy elég hosszú anyaga az IAB-nak, és készül a hazai ajánlás is. De pl. olyanok, mint elérés, aktivitás mérhetővé tehetők.
Az SMO és a közösségi média alapvetően arról szól, hogy ne csak egyoldalúan kommunikálj a célcsoportoddal, hanem folytass vele párbeszédet, és tedd ezt a közösségi térben, nem a weboldaladon. És ha jól csinálod, akkor jobban fog szeretni, szívesebben veszi meg a te termékedet. Vagyis brand érték növelésére való ez például.

És persze ott van a dolog másik fele, amikor olyan embereket érsz el, akiket máshol vagy nem tudsz, vagy csak nagyon költségesen. De náluk sem azt fogod elérni, hogy menjenek az oldaladra. Vagyis a SEO-nál már megszokott on-site számok itt nincsenek, illetve amik vannak, azok önmagukban nem mutatják meg az SMO sikerességét.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.12. 21:41:36

@Konrad: hogy mérhető az elérés, és hogy mérhető az aktivitás?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.12. 21:46:26

@bano: erre nem tudok röviden válaszolni. A legutóbbi IAB közösségi média munkacsoportos megbeszélésen volt ez téma, de egyelőre még elsősorban fogalmi szinten: mit is kell(ene) mérni, mi az, aminek a mérhetőségét meg kell valósítani.
Itt ugye az a fő gond, hogy mit nevezünk pontosan elérésnek, milyen időtávon belüli elérést nézünk, illetve mi az aktivitás, mik az aktivitás mérőszámai stb.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2010.03.12. 22:05:04

@Konrad: szép dolog ez az definíciós igyekezet, de mégis, mit lehet mérni, ha a forgalmat nem? Annak az elérés és az aktivitás mögött is kell lennie.

Milyen online tevékenység az, aminek nincsen messziről is jól látható látogatottságbeli következménye?

szekerkaa · https://twitter.com/szekerka 2010.03.15. 05:56:45

A SM ugyebár, valami primitív leképezése a RL-nak. Ennek megfelelő felhasználói magatartásokkal. Van, aki egész nap a farmville-t basztatja, van, aki letudja a kötelezőket, visszaigazol, esetleg ránéz pár korábbi (leendő?) préda bikinis fotójára (ez vagyok én - júj, ez a nickem van? mindegy).
Őket kellene bevonni valami olyasmibe, amire RL-ban is nehéz, de SM szinten mégis lehet esély.
Egyelőre szerintem (hatékonyságát tekintve) reménytelen. Főleg azoknak, akik annyira, de annyira szeretnének a SM révén meggazdagodni. Egy Apple, Nokia biztosan begyűjt jópár rajongót, követőt, de egy kisvállalkozás, de akár még egy ismertebb is nehezen - aztán még ott van az, hogy egyáltalán mihez kezd velük.
A legfélelmetesebb, hogy kialakult egy kötelezően fészbukolni meg twitterezni kell irányzat, sajnos fogalmatlan háttérrel.
Ha komolyan akarjuk csinálni, az egyelőre biztosan több időt vesz el, mint bármi más, ami egyébként 10x annyi pénzt hoz.

Akit én nagyon szívesen látnék profi módon: Volánbusz, ÁAK, BKV, Rendőrség (pl. lopott autók twiteken), média (főleg a tévék) stb.
Erre elég lenne mindenhol egy ember, összesen nem kerülne egy nokiás doboznyi pénzbe :). Ha vannak már, akkor bocsi - nem vagyok eleget a közösségi térben.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2010.03.17. 22:31:01

@bano: "Ha az SMO nem forgalomterelésre való, akkor csak egy kérdésem van: ..." - mi a búbánatra való akkor?