Az, hogy egy site a Google találatai között hol, hogyan és milyen pozícióban szerepel, szinte csak a linkjeitől függ. Sajátjaitól és mások őfeléje mutatóitól. Vegyük hát górcső alá.
A HTML <a>-tagja – miképp a papír – sokmindent elbír. Képet, objektumot, szöveget. Leghasznosabb – eddig trivialitás – a szöveges link. Képek még ALT-tagozva, flash-objektumok még ClickTag-ozva sem tudnak olyan hatékonyak lenni, mint a szöveg.
Még a szöveges linknek is létezik Google-szempontból improper usage-e. Divat a rel=”nofollow” használata a blogokban. Blogszolgáltatók sokszor általános és minden blogger számára kötelező érvényűen beépítik ezt leginkább a kommentek kezelésébe. Ez azonban ha nem is hiba, de unfriendly megoldás.
A rel=”nofollow”-tag az alacsony clearance levelű kommentezők elleni fegyvernek (anti-spam) lett kitalálva. Nem látom azonban okát, hogy olyan blogokon, ahol well trusted felhasználók kommenteznek ez használtassék.
A linkelés másik klasszikus hibája: a kattintás-mérés. En bloc ez nem elítélendő, hiszen pörgős tartalomszolgáltatásoknál – ahol jópár tíz tartalmi elem (pl. cikk) születik egy nap, ott nagy szükség van arra, hogy a szerkesztőség minden időpillanatban láthassa, melyik a leginkább fogyasztott - kattintott - aktuális tartalom.
Az ilyen linkelési technikát alkalmazó siteok csupán egyszámjegyű százalékát tartom azonban olyan gazdag tartalmúnak, ahol a fogyasztási szokás mérése fontosabb a Google felől érkező látogatóknál. Ebben az esetben már csak azért is indokoltabb mérni, mert az ilyen pörgősen frissülő weboldalak általában nem a Google-látogatókból élnek, hanem a hosszú évek alatt felépített brandjükből. A sok blogfeed, linkportál használja azonban ezt a technikát – indokolatlanul. Ha érvként csak annyi hozható fel a használat mellett, hogy ’lássuk hova mennyi ember kattint’ – az nem elégséges érv.
A redirektes, kattintásméréses linkelésnek normál viszonyok között egyetlen célja lehet: a szűk értelemben vett konkurrens site-ok linkjeinek ’kiherélése’, azaz az, hogy a saját tartalom kifele (a konkurrenciára) mutató linkjeivel ne a versenytársat támogassa az ember.