Alapvetően nem kortárs művészetben utazom, amikor az alábbi grafikont beillesztem ide.
Az elképzelt vegytiszta helyzet a következő: X vállalkozás döntésre kényszerül t=0 időpillanatban, hogy SEO-ra vagy PPC-re alapozza-e a látogatottságát. Havi büdzséje erre célra 300.000Ft.
A grafikon különböző megtérülés-karakterisztikákat ábrázol, azonos (hasonló) költési bázison: havi 300.000Ft SEO-ra, illetve PPC-re. Attól hasonló és nem azonos, hogy a SEO-költséget az inflációval növeltem, a PPC-vásárlás hatékonyságát nem konstansnak, hanem javuló tendenciájúnak feltételeztem (évente +10%-kal több látogató jön ua. büdzséből).
X tengelyen az együttműködés kezdetétől eltelt hónapok, Y tengelyen az addig elköltött pénz és az addig megszerzett látogatók hányadosa áll (tehát nem az aktuális havi balansz, hanem t=0-tól az addig összesen SEO-ra vagy PPC-re elköltött pénz és megszerzett látogató).
Egyes piros és fekete vonalak metszéspontja jelöli azt az időpillanatot, amikor PPC-re vagy SEO-ra költött pénz ua. ROI-t adja. Ettől a ponttól jobbra, azaz a metszésponttól távolabbra, hosszabb távra tervezve a keresőoptimalizálás (SEO) a jobban megtérülő.
A fő kérdést azonban mindenki csak saját magának tudja megválaszolni: melyik piros és melyik fekete vonal az enyém?
Az eltérő karakterisztikák mögött az eltérő CPC-k, és a SEO által szállított eltérő nagyságrendű forgalmak állnak. Jó döntést tehát csak ezek ismeretében (jó becslésében), az adott konkrét grafikonokat felrajzolva lehet hozni.