Sokmindenben változott nemhogy 2002-höz, de 2008 elejéhez képest is. Nehezebb, kockázatosabb, összetettebb lett a SEO. A piaci szereplők minden szektorban komoly organikus (SEO) pozíciókat foglaltak, melyek esetleges megtámadása, elszívása nagyságrenddel nehezebb és összetettebb, mint akár 2 éve volt.
Ha valaki ma indul egy új szolgáltatással egy SEO-orientált területen, nagyon-nagyon pöngének kell lennie ahhoz, hogy másfél év alatt fel tudja magát tornászni a középmezőny tetejére. Az új szereplő jellemzően arra a pillanatra várhat, amikor az adott szektorban vezető szolgáltatás SEO-ilag meggyengül, meginog.
A rossz technológiai döntések miatt organikusan labilissá vált weboldal már rövidtávon is vissza képes süllyedni a középmezőnybe. Erre láthattunk pár példát jópár területen; jó ütemérzékű középmezőnyösök cserélték meg organikus látogatottságukat a piacvezetővel. Hogy a nagyságrend érezhető legyen: havi sokszázezer látogató tét, sokszázezer nagyon jó ’minőségű’ látogató.
Hogy csak saját praxisomból mondjak a találati listákon is jól érzékelhető példákat: az egy dizájnváltási projekt keretében elhasalt vendegvaro.hu pozícióit át vette az iranymagyarorszag.hu, és meg merném kockáztatni, hogy az Árukereső organikus forgalma is megcsappant (elsősorban a longtail), amióta a keresőoptimalizálás meglehetősen agresszív útjára léptek - a látogatókat örökölték a többiek: elsősorban az Olcsóbbat.hu és Kirakat.hu.
Az új szereplőnek tisztában kell vele vennie, hogy nagyon komoly egyedi (tartalmi és anyagi) teljesítmény nélkül nem lehet reálisan megcélozni a találati listák tetejét. Nyilvános adatbázisok és tartalmak újrapublikálása sem morálisan és tartalmilag nem elegendő alátámasztás ehhez.
Az elmúlt 3 évben egy komoly rétege alakult ki a kontent-recyclereknek, republishereknek, rss-mágusoknak. Azoknak a Google-ből komoly forgalomra pályázó weboldalaknak, melyek komolyabb hozzáadott érték nélkül pulblikálják úrja mások írásait, tartalmait. Ők azok, akik többet szeretnének kivenni a Google-ből, mint amennyit adnak neki.
Nincs más út, mint a teljesítmény útja: sokat adni, sokat kivenni.