Az elmúlt hetekben sok-sok olyan új feature vált elérhetővé a Google Analyticsben, mely a SEO-tevékenységet is új alapokra helyezi. Említeni sokan emlegették ezeket, itt a felhasználásukra szeretnék példákat adni.
- Különösen jól használható a pivot/secondary funkció, mely tavasszal jelent meg néhány fiókban, majd idén ősszel mindenhol. A Secondary Dimension funkció néhány eddig szegmentálhatatlan, átlagolt érték tovább-bontását teszi lehetővé, pl.: alapból eddig a Landing Page-ek egybe látszódtak, most forrás (referrer) alapján is külön-külön. A Pivot funkció az Excel hasonló nevű szolgáltatásához hasonló: jól áttekinhető kétdimenziós táblázatokat lehet a segítségével készíteni. A fenti két funkció együttes használata egy tulajdonképpen 3D-s táblázatot eredményez, ami már nagyon komoly mikroszegmentálásoknak lehet inputja.
- A Google kedvessége, jelesül hogy az organikus találati listák átkattintási pozícióit engedi mérni, igaz csak az átkattintások 3-12% százalékában - longtail kereséseknél kevésbé, shortheadnél jobban, nagyobb mintavételezéssel. Átkattintási pozíció alatt a találati listán, adott keresésre elfoglalt helyezés (találati sorrend) értendő.
- A Custom Variables segítségével és egy kis hozzáadott fejlesztéssel az egyes keresési kifejezéstípusok mentén is szegmentálható egy-egy site, vagy site-csoport. Egy utazási weboldalnál tehát aszerint lehetséges szegmentálni a látogatottságot, hogy pl.: desztinációs (településnevet tartalmazó) keresésre, adott szolgáltató nevére keresve avagy adott rendezvényre keresve érkezett a látogató. Ez az egyes kereséstípusok követéséhez nagyon fontos.
- Analytics API-ra születtek használható és kifejezetten értékes vizualizációk, elsősorban a JuiceKit - itt érdemes kipróbálni a mindkét vizualizációt, a Referrer Flow-t és a Keyword Tree-t is. Utóbbi attól válik újdonságerejűvé, hogy az kulcskifejezésekből kihámozza a kulcsszavakat.
Nem nagyon létezett eddig ingyenesen hozzáférhető megoldás erre, azaz arra, hogy kulcsszavak-kulcskifejezések kapcsolatrendszerét feltérképezzük. Gyakori helyzet ugyanis egy-egy szolgáltatásnál, hogy a látogatók egy adott szó bizonyos kombinációira érkeznek (panzió: győr panzió, pécs panzió, ...). Az ilyen, jellemzően kombinált kulcsszavak gyors felderítésére kiváló eszközt nyújt a JuiceKit.
A közép-európai ékezeteket sajnos rosszul kezeli a Keyword Tree - konkrétan kihagyja ezeket a betűket, ám ettől még kiválóan használható.
Az 1-es és 2-es és 3-as pontok kombinált használata tulajonképpen a mindenkori SEO-zottság mérésére alkalmas, egy-egy site keresőoptimalizáltságának, illetve annak minőségi változásainak nyomonkövetésére használatos.
A példabéli utazási weboldalnál egy kattintásra, azaz komolyabb kereségélés nélkül megmutatja például, hogy:
- a desztinációs keresések találati listás (átlag)pozíciói hogyan változnak időben
- a Google-ben rendezvényre keresve beérkező látogatók mekkora része hajt végre foglalást
A 4-es pontot és egy kis filterezést a Campaign Term (keyword) mezőbe is belekeverve a buliba egy nagyon érdekes vizualizáció keletkezik: az érkezési kulcsszavak, kulcskifejezések vizualizálhatóvá válnak kategória szerint, azaz első pillantásra látszik példának okáért a desztinációs keresések felépítése.
Ebben az esetben a JuiceKitet tehát arra használjuk, hogy azt a profilt vizualizáltatjuk vele, amelynek keyword-mezőjét előtte egy picit Analytics beállításokkal megdolgoztuk: a kategórianevet is beleillesztettük, amelybe az adott keresés esik (pl."győr panzió" -> "győr panzió _DESTSEARCH"). A JuiceKit vizualizátora így jól olvashatóan jeleníti meg egy-egy kategória kulcsszó-permutációit.