Szerző:
Bánóczy Zoltán

Zanza:


Analytics és SEO 2010-re
Bánóczy Zoltán - 2009.12.06. 11:06

Az elmúlt hetekben sok-sok olyan új feature vált elérhetővé a Google Analyticsben, mely a SEO-tevékenységet is új alapokra helyezi. Említeni sokan emlegették ezeket, itt a felhasználásukra szeretnék példákat adni.

  1. Különösen jól használható a pivot/secondary funkció, mely tavasszal jelent meg néhány fiókban, majd idén ősszel mindenhol. A Secondary Dimension funkció néhány eddig szegmentálhatatlan, átlagolt érték tovább-bontását teszi lehetővé, pl.: alapból eddig a Landing Page-ek egybe látszódtak, most forrás (referrer) alapján is külön-külön. A Pivot funkció az Excel hasonló nevű szolgáltatásához hasonló: jól áttekinhető kétdimenziós táblázatokat lehet a segítségével készíteni. A fenti két funkció együttes használata egy tulajdonképpen 3D-s táblázatot eredményez, ami már nagyon komoly mikroszegmentálásoknak lehet inputja.
     
  2. A Google kedvessége, jelesül hogy az organikus találati listák átkattintási pozícióit engedi mérni, igaz csak az átkattintások 3-12% százalékában - longtail kereséseknél kevésbé, shortheadnél jobban, nagyobb mintavételezéssel. Átkattintási pozíció alatt a találati listán, adott keresésre elfoglalt helyezés (találati sorrend) értendő.
     
  3. A Custom Variables segítségével és egy kis hozzáadott fejlesztéssel az egyes keresési kifejezéstípusok mentén is szegmentálható egy-egy site, vagy site-csoport. Egy utazási weboldalnál tehát aszerint lehetséges szegmentálni a látogatottságot, hogy pl.: desztinációs (településnevet tartalmazó) keresésre, adott szolgáltató nevére keresve avagy adott rendezvényre keresve érkezett a látogató. Ez az egyes kereséstípusok követéséhez nagyon fontos.


     
  4. Analytics API-ra születtek használható és kifejezetten értékes vizualizációk, elsősorban a JuiceKit - itt érdemes kipróbálni a mindkét vizualizációt, a Referrer Flow-t és a Keyword Tree-t is. Utóbbi attól válik újdonságerejűvé, hogy az kulcskifejezésekből kihámozza a kulcsszavakat.

    Nem nagyon létezett eddig ingyenesen hozzáférhető megoldás erre, azaz arra, hogy kulcsszavak-kulcskifejezések kapcsolatrendszerét feltérképezzük. Gyakori helyzet ugyanis egy-egy szolgáltatásnál, hogy a látogatók egy adott szó bizonyos kombinációira érkeznek (panzió: győr panzió, pécs panzió, ...). Az ilyen, jellemzően kombinált kulcsszavak gyors felderítésére kiváló eszközt nyújt a JuiceKit.

    A közép-európai ékezeteket sajnos rosszul kezeli a Keyword Tree - konkrétan kihagyja ezeket a betűket, ám ettől még kiválóan használható.

 

Az 1-es és 2-es és 3-as pontok kombinált használata tulajonképpen a mindenkori SEO-zottság mérésére alkalmas, egy-egy site keresőoptimalizáltságának, illetve annak minőségi változásainak nyomonkövetésére használatos.

A példabéli utazási weboldalnál egy kattintásra, azaz komolyabb kereségélés nélkül megmutatja például, hogy:

  • a desztinációs keresések találati listás (átlag)pozíciói hogyan változnak időben
  • a Google-ben rendezvényre keresve beérkező látogatók mekkora része hajt végre foglalást


A 4-es pontot és egy kis filterezést a Campaign Term (keyword) mezőbe is belekeverve a buliba egy nagyon érdekes vizualizáció keletkezik: az érkezési kulcsszavak, kulcskifejezések vizualizálhatóvá válnak kategória szerint, azaz első pillantásra látszik példának okáért a desztinációs keresések felépítése.

Ebben az esetben a JuiceKitet tehát arra használjuk, hogy azt a profilt vizualizáltatjuk vele, amelynek keyword-mezőjét előtte egy picit Analytics beállításokkal megdolgoztuk: a kategórianevet is beleillesztettük, amelybe az adott keresés esik (pl."győr panzió" -> "győr panzió _DESTSEARCH"). A JuiceKit vizualizátora így jól olvashatóan jeleníti meg egy-egy kategória kulcsszó-permutációit.


A bejegyzés trackback címe:

https://seo.blog.hu/api/trackback/id/tr451577463

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Látogatói kulcsszavak 2009.12.07. 10:27:10

A seo.blog.hu linkelt egy google analytics api-t, ami látványosan jeleníti meg, azt, hogy az oldalunkra látogatók, milyen kulcsszavakat pötyögtek be a keresőbe, mielőtt az óbudai blogra érkeztek volna, lássunk pár példát: 1) advent: fő téri advent...

Trackback: AI? Még nem teljesen... 2009.12.07. 08:47:40

A Gugli útjai kifürkészhetetlenek. Sokszor meglepődöm azon, hogy milyen szavakat tudnak beütni az emberek a keresőbe, pláne, ha azok mondjuk hozzám vezetnek. A blog statisztikáját megtekintve találtam egy, elsőre igencsak témaidegenül hangzó keresésre,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mákvirág 2009.12.06. 16:00:47

annyira szeretném érteni...

nyelv-ész 2009.12.06. 16:15:28

Érdekes ez az angol nyelv... hogy hasonlít a magyarra!

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.06. 16:22:10

Aki igazán szépet akar látni, az nézze meg az Analytics funkcióinak, leírásainak hivatalos magyar dokumentumait.

Abban vannak az igazán cifrák, csak a egyik kedvencemet hadd említsem meg, lehessen ízlelgetni: webhelyfedvény.

Nagyon nehéz erről a témáról egyszerre érhetően és értékesen szólni, nézettessék el nekem.

cserepj · http://latinpince.blog.hu 2009.12.06. 16:27:51

Több nyelvészt kéne képezni. Hátha attól fellendül a magyar gazdaság.

ratman_ (törölt) 2009.12.06. 16:47:21

Minden szakmának megvan a maga belterjes madárnyelve. Ha a kohászok vagy a boncmesterek beszélgetnének, valószínűleg abból is kb. ennyit értenél. Szerintem hülyeség ezért beírni, ha magához a témához nem tudsz hozzászólni. Sőt alapvetően hülyeség ezeket megpróbálni lefordítani, a számítástechnika nyelve az angol. Szerencsére. Én rosszul vagyok tőle, ha egy számítógép magyarul akar hozzám beszélni.

kalnoki 2009.12.06. 16:51:54

csipem az ilyen seo-s blogokat... rengeteget kerestem is a gugliba hogy vajon mo-n kik foglalkoznak ezzel és mit tudnak felmutatni és mindenütt dögunalmas dolgokat talál az ember ebben a témában..

soha egy oldallal nem találkoztam ahol bármi konkrétumot olvastam volna az igazi seo-ról ...konkrét példákkal illusztrálva...

de találtam magától értetődő dolgokat leirva több oldalon aztán találtam egy csomó self seo-ra buzdító dolgot.... ha már nem ért hozzá had szopassa magát a parszat hátha megszívja...

black hat seo-ról meg semmit... max hülyeségeket...

sehol egy részletes tanulmány vagy kutatási anyag példákkal és konkrét számokkal illusztrálva...

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.06. 17:34:29

kalnoki,

SEO-ról részletes tanulmányt, konkrét számokkal és példákkal sehol sem fogsz találni, az vastagon bizalmas anyag szokott lenni.

SEO-ról igazán mindig egy-egy konkrét projekt vagy szolgáltatás kapcsán lehet jól beszélgetni, általánosságban sajnos nem könnyű megnyilatkozni, mert ahogy írod, vagy bullshit, vagy a fenti szakszöveg véglete felé csúszik el a dolog.

the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2009.12.06. 17:42:33

@kalnoki nem venne jol ki magat, ha XY megrendelo blackhat seo eredmenyeit kirakna egy SEO ceg az ablakba (konkret peldakkal)
szerintem ha normalis tanacsokat / otleteket akarsz talalni, akkor ne itthon keresgelj, mert a viharon a biliben (magyar seo szinpad) es az onfenyezesen kivul nem sok hasznosat fogsz talalni. a blackhatworld.com jo kiindulasi pont lehet, ha nem a szokasos seo blogokra gondolsz.
a hozo.hu -n erdemes lenne keywordos alt/title tageket adni a kepeknek, es figyelni a h1 tagekre (a fooldalon pl "hirlevel" az egyetlen) illetve elore tenni a titleben a keywordoket, es hatra a ceg nevet, mert arra senki sem keres.

kalnoki 2009.12.06. 18:14:06

@the as:

úú bazzeg az a domain név:) nah ez kemény

ez egyértelmű hogy ne tegye ki, de tuti van olyan ami már lejárt lemez és amit kitehet, nem azért mert használni akarom mert ugye ha lejárt lemez akkor semmi értelme.

csak kiváncsi lennék hogy mások hogyan közelítik meg ezt a dolgot ennyi nem több..

a h1-tag az ok, de ami késik nem múlik:)

kalnoki 2009.12.06. 18:16:16

jah lemaradt hogy több ízben tapasztaltam olyan publikációkat amik igazán jók voltak és a szerzői reálisan látták a helyzetet soha többé nem jelentek meg gugli találati listájában...

kisszines 2009.12.06. 18:49:34

@kalnoki: aki ert hozza, az nem magyar piacon pocsol, hanem angol nyelvteruleten, es nem ceges baszakodassal fogalkozik, hanem valamilyen affiliateprogramba/sajat oldalra, sajat termekre tereli a birkakat, otthon uldogel es mosolyog.

aki nem ert hozza, az seo ceget csinal, seo blogot szerkeszt seo szakertonek mondja magat es megprobal megelni abbol h vannak cegek akik lustak maguk optimalizalni es megbiznak egy ilyen balfaszt.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.06. 19:20:00

@kisszines:

Egymagában - értsd: csapat nélkül - a SEO-tanácsadó semmi se, egyedül (saját termékkel) nem sokra megy. Ez az affiliatebe regisztrálós típus, akiről beszélsz, az a kényszervállalkozó-kényszerszeós.

A balfaszok pedig, ahogy nevezed őket, olyan problémákat oldalanak meg, amire a megrendelők nem lusták (ahogy feltételezed), hanem fizetőképesek: tutira akarnak menni, olyat akarnak, aki nem a harmadik projektjét csinálja, hanem a huszonharmadikat. Ezek a balfaszok mindig tudnak napi párezret hozzátenni a látogatottsághoz.

the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2009.12.06. 19:54:32

@bano a kulfolddel igazad van, itthon joval kisebb a torta, es nagyobb a verseny. az is igaz, hogy az itthoni nagy cegeknek megerheti seozni, ehhez viszont kell a piaci jelenlet es a rongyrazas, mert nem fogjak joskapista bt-t megbizni keresooptimalizalassal.
ennel valahogy megis kevesbe erzem farasztonak az affiliatekedest, jol meg lehet elni belole, illetve lehet ra vallalkozast epiteni, szoval nem apuka pincejebol csinalni egyedul. nem utolsosorban ha ugy alakul, el lehet Magyarorszagrol koltozni. :)

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.06. 20:08:56

@the as: nincs az affiliatekedéssel semmi baj, én csupán annak opponálnék @kisszines, hogy az volna a szakma csúcsa.

A szakma itthoni csúcsai napi párszázezres organikusnál forgalomnál lehetnek (vannak).

ratman_ (törölt) 2009.12.06. 22:00:06

Ez az elmélet arra alapoz, hogy a forgalom elsősorban, sőt kizárólag a keresők felől érkezik, és egy vállalkozás sikere vagy bukása de facto azon múlik, hogy ezeket a hülye kis praktikákat mennyire tudja a saját hasznára fordítani.
Én ugyan nem vagyok seo szakértő, hanem webdizájner, 12 éves gyakorlattal, de az a meggyőződésem, hogy a kereső jelentősége rettentően el van túlozva. Én ezekben látom egy oldal sikerét:
- minőségi tartalom rendszeresen frissítve
- minősgi dizájn, usability
- kommunikáció a látogatókkal
- network építése, nyomulás közösségi oldalakon
Ezek ugyan nagyon általános dolgok, de többnyire lehet tudni, mit értünk alatta. Ha ez megvan, akkor nem kell a keresőktől várni a boldogulást. Egy olyan vállalkozás, aminek az életképessége a seótól függ, megbukhat pusztán azon, hogy a guglis fiúk gondolnak egyet, és változtatnak kicsit a ranking algoritmuson. A másik az, hogy már én is képes lennék egy konkurrenst kiütni a helyéről nem egészen legális módszerekkel, pedig hol vagyok attól, hogy gurunak mondjam magam.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2009.12.06. 22:42:49

@ratman_: A forgalom természetesen nem kizárólag a keresők felől érkezik, ám vannak olyan ritka fogyasztású tartalomtípusok, ahol komoly szereplőnek a SEO nélkülözhetetlen, és nem pótolható-helyettesíthető az általad leírt pontokkal.

the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2009.12.07. 10:43:53

@ratman_ jo esetben a keresok az emberi viselkedest modellezik, vagyis ha jo tartalmu atlathato strukturaju weboldalt csinalsz, azt a keresok is szeretni fogjak, illetve a jo oldal termeli a linkeket, amik a keresok ertekelnek.
masreszt a keresokbol jovo forgalom sokkal celzottabb a veletlenszeruen beeso emberektol, hiszen ok tenylegesen azirant erdeklodnek, amirol az oldal szol (hacsak nem p!nat reklamozol minden oldalon, amire jonnek a gimnazista hordak), ezert is annyira ertekes a keresokbol jovo forgalom.
süti beállítások módosítása